Targi Expo EBACE 2007 w Genewie
Co roku w maju Genewa gości Targi Expo EBACE, które są największą europejska imprezą poświęconą lotnictwu dla biznesu. Odwiedzający targi mogli zapoznać się z najnowszą ofertą samolotów używanych do lotów prywatnych, biznesowych oraz dyspozycyjnych.
Rozwój segmentu samolotów dyspozycyjnych, a w szczególności tych mniejszych, nie ustępuje dynamiką "dużemu" tradycyjnemu lotnictwu. Wyniki linii lotniczych podlegają bowiem sporym wahaniom, w zależności od cen paliwa, koniunktur i konkurencji innych środków transportu, a także czynników geo-politycznych. Linie lotnicze cierpią również z powodu wzrastającego zniechęcenie pasażerów do podróży związanego z coraz to nowymi utrudnieniami przy odprawach, ograniczeniami związanymi z bezpieczeństwem, zawartością i wagą bagażu, czy też kolejkami na lotniskach lub strajkami. Niejednokrotnie, pasażerom zdarzało się spędzać 3 godziny na lotnisku czekając na lot trwający 2 godziny.
Należy również pamiętać o powolnym, acz stałym poszerzaniu się grupy ludzi, których stać jest na zakup własnego samolotu, a dla których latanie jest przyjemnością lub nawet pasją.
Silny wzrost w segmencie Very Light Jet (bardzo lekkich odrzutowców)
W związku z powyżej opisanymi czynnikami, nie dziwi rosnąca oferta w segmencie VLJ (Very Light Jet). Rok 2007 można uznać za przełomowy dla tego segmentu, po raz pierwszy bowiem, po wielu latach zapowiedzi i opóźnień, samoloty VLJ pojawiły się w sprzedaży, będąc już po etapie certyfikacji. Na targach można było zobaczyć najnowsze propozycje takie jak: Eclipse 500, Cessna Mustang, Diamond D-Jet, Adam A 700. Ze względu na atrakcyjną cenę, często kilkukrotnie niższą niż w segmencie tradycyjnych odrzutowców, w wielu wytwórniach istnieje długa wielomiesięczna kolejka oczekujących klientów. Obecna była również oferta większych samolotów odrzutowych: Dassault Falcon 7, Embraer Legacy 600, Learjet 40 XR, czy też Bombardier Challenger 300.
Uzupełnieniem wystawy były samoloty z napędem śmigłowym - koncern EADS reklamował Socatę TBM 850, szwajcarska firma Pilatus proponowała model PC 12, a Beechcraft zaprezentował klasycznie już wyglądający ulepszony model Baron oraz serię King Air. Uwagę zwiedzających przykuwał awangardowy konstrukcyjnie Piaggio Avanti II. Jest to samolot w układzie "kaczka" napędzany dwoma śmigłami pchającymi. Jego osiągi sprawiają, że konkuruje on szybkością z mniejszymi samolotami odrzutowymi, a komfortem i kosztami eksploatacji często je przewyższa.
Helikoptery niezastąpione w pewnych zadaniach - ratownictwo, transport
Na targach można było również zapoznać się z ofertą dotyczącą śmigłowców AgustaWestland oraz Eurocopter. Pomimo, że ponoć trudniejsze w pilotażu, droższe i zużywające więcej paliwa, śmigłowce są często niezastąpione. Sektor prywatny coraz intensywniej wykorzystuje te maszyny do celów transportowych. Dodatkowo, ewakuacja ofiar z miejsc wypadków drogowych, ratownictwo górskie, ratownictwo morskie SAR to dziedziny, w których Polska zasługuje na sprzęt najwyższej jakości. Każda inwestycja w postęp techniczny i organizacyjny owocuje większą liczbą ludzi ocalonych od śmierci lub kalectwa.
Rekordowe zamówienia na samoloty, szeroka oferta finansowania maszyn latających
Nasilająca się konkurencja jest zawsze rzeczą dobrą dla klienta. Coraz atrakcyjniejsze ceny samolotów muszą przełożyć się na rozwój mniejszej awiacji. Nie dziwi zatem fakt, że również nad Polską niebo zapełnia się małymi prywatnymi samolotami. Wiadomo jest o co najmniej pięciu samolotach VLJ, które w najbliższym czasie trafią do Polski, a dealerzy mówią o rekordowych zamówieniach w tym roku.
Inżynieria finansowa- wiele możliwości finansowania nabycia samolotów
Firma, w której mamy przyjemność pracować - Finacorp - specjalizuje się w inżynierii finansowej "corporate finance". Braliśmy wielokrotnie udział w tworzeniu opracowań ekonomicznych i realizacji projektów dotyczących samolotów dyspozycyjnych oraz w transakcjach finansowania zakupu maszyn latających. Obserwując zatem zawodowo ten rynek, mamy optymistyczne wiadomości dla entuzjastów lotnictwa: w Polsce systematycznie poszerza się wachlarz możliwości finansowania nabycia samolotów. Można powiedzieć, że na naszym rynku dostępne są już wszystkie istotne instrumenty finansowe, a grono instytucji finansujących poszerza się z każdym rokiem.
Możliwości finansowania samolotów nowych i używanych obejmują kredytowanie, leasing jak również odpłatne korzystanie z maszyny będącej własnością specjalnej spółki celowej zawiązanej przez podmiot finansujący. Klient może wybrać dowolną walutę oraz dowolnie długi okres finansowania, nie przekraczający oczywiście ekonomicznego czasu eksploatacji samolotu. Można pokusić się o stwierdzenie, że w coraz większej ilości przypadków zakup samolotu jest uzasadniony ekonomicznie. Alternatywa posiadania własnego środka transportu lotniczego staje się dla niektórych całkiem realna i porównywalna kosztowo do eksploatacji samochodu wysokiej klasy (zwłaszcza przy uwzględnieniu wartości traconego czasu).
Rozwój lotnictwa dyspozycyjnego w Polsce
Kwestią przesądzoną wydaje się zatem, że Polska szybko przesuwać się będzie w górę w statystykach światowych jeśli chodzi o ilość maszyn oraz pilotów. Osobiście bardzo liczymy na to, że te korzystne warunki rozwoju zaowocują powstaniem wielu nowych dyspozycyjnych przewoźników lotniczych. Dzięki nim będzie można latać na trasach, gdzie eksploatacja większych maszyn nie jest opłacalna. Być może uda się również stworzyć trwałą alternatywną siatkę krajowych bezpośrednich połączeń lotniczych, z pominięciem zatłoczonego lotniska na Okęciu.
Małe lotnictwo odgrywa bardzo ważną rolę w gospodarce. Rozwój aktywności lotnictwa prywatnego, jak każda forma transportu i komunikacji, jest bardzo korzystny dla całej gospodarki. Nawet mały port lotniczy jest wizytówką regionu i może radykalnie przyczynić się do jego ożywienia gospodarczego. Nie dziwią zatem starania wielu samorządów, by zbudować lub dokonać renowacji regionalnych portów lotniczych.
Wysoki wzrost gospodarczy wymusi konieczność szybkiego i częstego przemieszczania się decydentów biznesowych, także w miejsca z dala od tradycyjnych lotnisk komunikacyjnych. W branży znana jest taka sentencja, dobrze ilustrująca tę sytuację: Jeden kilometr lotniska to okno na świat, a jeden kilometr autostrady to droga donikąd.